למונח ידע ישנן הגדרות רבות המיתייחסות ל- 2 גישות עיקריות:
- גישת התוכן.
- גישת ההתפתחות.
דוגמאות להגדרות המתייחסות ל-גישת התוכן :
- ידע = ניסיון + התמחות + הפנמה + הסקת מסקנות על דרכי הטיפול והתגובה (מתוך מקור לא ידוע).
- מצבור ה- מידע ודרכי הטיפול והיישום בנושא מסוים (מתוך ספר "מילון איתאב למונחי ניהול ומנהל").
- תובנות, משמעויות, מסקנות והחלטות, המהווים תוצר של שיקול דעת ושיפוט סובייקטיבי, הנותנים מענה ערכי או יחסי או מתייחס לשאלות מסוג: איך ו-למה.
קיומה של יותר מתשובה אחת מותר (ואפילו מתבקש), ואין האחת שוללת בהכרח את האחרות (מתוך מאמר של דורון פארן "בין מידע לידע" ).
דוגמאות להגדרות המתייחסות ל-גישת ההתפתחות :
- ידע קיים קודם ל-מידע , שאם לא כן לא נוכל לברור את ה-נתונים הנחוצים. ידע חדש הוא תוצאתו האפשרית. ברור גם כי מדובר במושגים שונים שאינם בני-המרה מ"מצב צבירה" אחד לאחר : מידע לא הופך ל- ידע או להיפך, משום שתכונותיהם הבסיסיות אינן חליפיות. הזיקה ביניהם היא בכך שכל אחד מהם מסייע ביצירת השני (מתוך מאמר של דורון פארן "בין מידע לידע" )
תוצר של תהליכים מתקדמים לעיבוד, הבנה והפנמה של נתונים ו/או מידע ,
בהתבסס על ידע קיים,
והמספק מענה על ה- איך ? מעבר ל-מה ?,
תוך קידום ההתמחות בנושא / תחום מסוים.