גישת ה- BPM מאופינת על ידי מספר תכונות ויכולות עיקריים :
ממוקדת תהליך ( process centric ), קרי מציבה את ה- תהליך עסקי במוקד .
שפת סימון אחידה (BPMN - Business Process Modeling Notation), המובנת ומקובלת על הצוותים העסקיים והטכניים כאחד, כאשר כל אחד יכול לראות את ה-תהליך העסקי מנקודת מבטו (ראה תרשים BPMN).
כיסוי כולל לכל הגורמים המעורבים ב- תהליך עסקי : אנשים (בעלי תפקידים), מערכות טכנולוגיות/מידע, תפקידים/פונקציות, ארגונים, לקוחות, ספקים, שותפים עסקיים .
ראייה כוללת של הארגון על פני 4 מימדים (ראה BPM ארכיטקטורה) :
- עסקי - זהו מימד ה- ערך , בו הארגון מגדיר את הערך שהוא רוצה לייצר עבור לקוחותיו,
צרכניו הסופיים ובעלי העניין, והבא לידי ביטוי באמצעות הגדרות ארגוניות כגון: מטרות,
יעדים, תפקידים ותחומי אחריות .
- תהליכי - זהו מימד ה- המרה , בו הארגון מגדיר את המנגנונים שבאמצעותם משאבים ,
יוצרים את ה- ערך , והבא לידי ביטוי במוצרים / שירותים המסופקים על ידי הארגון.
- מנהלי - זהו מימד ה- תמיכה , בו הארגון מגדיר את אופן ההקצאה וההפעלה של אנשים,
מערכות ותהליכי מידע, לשם השגה / יצירה של ה- ערך וניהול כלל מחזור החיים של ה-
תהליך העסקי .
- טכני (טכנולוגיה) - זהו מימד ה- זרז (קטליזטור), בו הארגון מפעיל כלי תוכנה מדור חדש,
אשר במכלול ה-BPMS לשם השגה / יצירת ה-ערך . מימד זה כולל את כל הטכנולוגיות
הנדרשות ל: עיצוב, סימולציה, פיתוח, הפעלה, בקרה וניתוח של ה-תהליך העסקי .
שיתוף בעלי תפקידים עסקיים ואלה ממערכות מידע ( business and IT people ) המעורבים ב- תהליך העסקי המסוים .
תשתית עסקית המביאה את כלל היכולות העסקיות לידי שיתוף והשתתפות .
תשתית טכנולוגית הכוללת שילוב של כלי תוכנה המספקים את התמיכה הטכנית הנדרשת לניהול מחזור החיים של ה התהליך העסקי :תכנון, פיתוח ואינטגרציה, הטמעה, הרצה, ניטור, בקרה, ניתוח, שיפורים (ראה BPMS).
שיתוף שיטות ניהול וטכנולוגיה : BPM מאחד שיטות ניהול של תהליכים עסקיים עם דור חדש של כלי תוכנה ארגוניים (Enterprise Software Tools) .
מינוף שיטות ה- Continuous Process Improvement ) CPI ), אשר בשימוש מוכח שנים רבות והמהווים חלק טבעי ואינטגרלי מ- BPM . דוגמא לשיטות ניהוליות מסוג זה:
Six-Sigma, Lean .
שיפורים זריזים ומצטברים של ה- ביצועים עסקיים תוך שמירה על יציבות עסקית .