קיימות הגדרות רבות ל- תהליך עסקי , כאשר העיקריות שבהן, מהבסיסית למורכבת יותר, מובאות להלן :
אוסף פעולות המבוצעות בסדר מסוים כדי להפוך תשומות ל- תפוקות .
(ראה הסבר מיוחד עבור המונח הכולל תהליך , ועבור המונח הפרטני תהליך עסקי )
קבוצה של משימות ופעילויות, המבוצעות ומונהגות על ידי אנשים וציוד, להשגת מטרה מסוימת של הארגון, הקשורה ליצירת ערך עבור הלקוח הסופי .
תהליך מקצה לקצה (end-to-end process), שראשיתו בלקוח, חוצה את הארגון עד הספקים, ובחזרה ללקוח היוזם, תוך יצירת ערך (שרשרת ערך ממוקדת לקוח ), בהתבסס על פעילות משולבת של מערכות ואנשים, ובמסגרת מוכתבת של: אילוצים, תקנות / חוקים, תפקידים ויחסי גומלין .
לפעמים קל לראות את ה-ערך שנוצר על ידי ה-תהליך , אולם ישנם תהליכים עסקיים היוצרים את ה-ערך באופן לא ישיר, כגון על ידי ביצוע משימה הקשורה להנה"ח או תפקיד ניהולי אחר .
סיווגים ל- תהליך עסקי
נוהגים לסווג תהליך עסקי לפי הנושא המרכזי (centric) המטופל ברצף המשימות של התהליך.
סיווגים עיקריים :
- המסמך במרכז (Document-centric) .
תהליכים מסוג זה מתמקדים לרוב בטיפול במסמך אשר כניסתו מאתחל את התהליך.
- האדם במרכז (Human-centric) .
תהליכים מסוג זה מתמקדים באינטראקציה בין אנשים לשם החלפת ידע/מומחיות,
החלטות שיפוטיות וכד'.
- המערכת (נתונים) במרכז (System-centric) .
תהליכים מסוג זה מתמקדים באינטגרציה בין המערכות/יישומים, לרוב על ידי העברת
נתונים ביניהם ו/או הפעלת שירותים במערכות/יישומים אחרים.
סיווגים נוספים :
- ההחלטה במרכז (Decision-centric) .
תהליכים מסוג זה מתמקדים בהחלטות מבוססות חוקים עסקיים ברמת מורכבות גבוהה
ביותר.
- המקרה/מצב במרכז (Case management ) .
תהליכים מסוג זה מתמקדים במקרה בו נוצרים תמהילים מסוימים של כמה סיווגים אחרים,
כגון: מסמכים, החלטות, נתונים, אנשים .
- הפרויקט במרכז (Project-centric) .
תהליכים מסוג זה רואים בניהול פרויקט כלשהו כתהליך בפני עצמו
- אירוע במרכז (Event-centric) .
תהליכים מסוג זה, הינם במהותם תהליכי שיפור, המאותחלים כאשר יש ארועים של חריגות
ממדדים מוגדרים
נהוגה גם חלוקה גסה יותר לקבוצות הבאות:
- Person-to-Person
- Person-to-System
- System-to-System