מובאות 2 הגדרות עיקריות ל- BPM , כאשר אחת ממוקדת תוצאות עסקיות , והשנייה ממוקדת בפעילות המתבצעת במהלך מחזור החיים :
גישה שיטתית המשלבת תשתית עסקית וטכנולוגית לשיפור של ה-תוצאות עסקיות של ה-תהליכים העסקיים בארגון, הנמדדים על ידי:
- ביצועים עסקיים לרוב, על פי מדדי מפתח
(KPI - Key Performance Indicators).
- זריזות /סתגלנות עסקית לסביבה המשתנה תדיר .
- שקיפות /ניראות של התהליכים .
מערכת של שיטות, כלים וטכנולוגיות לשיפור היבטים עסקיים של הארגון, אשר יישומם מאפשר ניהול מחזור החיים של ה-תהליכים העסקיים :
- תכנון / מידול (modeling), הכולל: עיצוב / שיפור, אופטימיזציה.
- יישום (implementation), הכולל: מיכון / הרכבה / שילוב שירותים ומערכות
קיימות (SOA + Legacy Systems), הטמעה, הפעלה / הרצה .
- ניטור (control), הכולל: מדידה / ניטור, בקרת חריגים, ניתוח הממצאים
וסיבותיהם .
BPM מספק סביבה מאוחדת לתכנון ופיתוח, המהווה בפועל מנוע (engine) ש"מריץ" תהליכים, ללא פרשנויות והמרות משובשות של הדרישות ו/או התכנון .
ב-BPM מה שמעוצב זה מה שירוץ (WYMIWYR = What You Model Is What You Run).
הנעה והכוונה ל- BPM (ראה גם: היבט יישומי 1 )
דרכים רבות מובילות ומכוונות לפתרון BPM.
הרכיבים הבסיסיים המובילים לפתרונות BPM מסוימים הם :
- סוג התהליך / משימות בתהליך (ראה הרחבה בדף 3).
- סוג ההנעה / גירוי עסקי בתהליך (ראה הרחבה בדף 6).
- סוג ההכוונה בתהליך (ראה הרחבה בדף 7).
האתגר של BPM להבטיח את הפעילויות הבאות:
עיצוב / מידול (מלשון modeling) זהיר של ה- תהליך העסקי המתאר את אופן ההמרה של ה-תשומות ל- תפוקות .
מדידה / ניטור (מלשון monitoring) שוטף של ה-ביצועים העסקיים של ה- תהליך העסקי .
שיפור ה-ביצועים העסקיים של ה- תהליך העסקי .
תמיכה ביכולות ה-זריזות / סתגלנות של ה- תהליך העסקי .
BPM - ניהול ביצועים עסקיים (Business Performance Management):
זהו ייצוג נוסף של ראשי התיבות BPM , והוא מתייחס בעצם ל-רכיב משנה של BPM = ניהול תהליכים עסקיים , וזאת על פי ההגדרות לעיל .
יש המתייחסים לאות P במונח BPM כאל P בריבוע :
BPMS - מכלול ניהול תהליכים עסקיים (Business Process Management Suite):
מהווה את ה-תשתית הטכנולוגית שהינה בעיקר מכלול של כלי תוכנה , כאשר לכל אחד מכלי התוכנה/מרכיבים יש שימוש וייעוד שונה (ראה ארכיטקטורה טכנית של BPM ).