מטפלת בכלל ה-שיטות, נהלים ומנהגים ( methods, procedures and practices ), בארגון, אשר באמצעותם העובדים ממירים את ה- משאבים לסוג של ערך מוסף (מוצר או שירות) עבור הלקוחות, הצרכנים הסופיים ו/או בעלי העניין של הארגון.
ה-ארכיטקטורה התהליכית הינה התיאור הכתוב או באמצעות תרשימים של שרשרות הערך ושל ה-תהליכים העסקיים הפועלים בארגון, תוך הצגה ברורה איפוא נוצר ה- ערך , ואיך ה-תהליכים העסקיים קשורים ל-חזון הארגוני .
ה-המרה מסמלת ונותנת מענה בעיקר לשאלה איך העסק עובד ?
מימד ההמרה ( transformation dimension ) :
המימד ה-תהליכי מכונה ונחשב גם כמימד ה-המרה , מכיוון שבמסגרתו הארגון מגדיר את ה-מנגנונים באמצעותם מעבדים ומנצלים את ה-משאבים (נכסים) ליצירת שרשרת ערכים
( value chains ) - (ראה מימד הערך בדף 2), כאשר :
ב-משאבים ( assets ) אנו כוללים בעיקר:
הון.
אנשים.
חומרים.
ציוד.
ב-מנגנונים אנו מתייחסים לפעילויות מובנות (structured activities) המכונות תהליך ,או מדויק יותר תהליך יצרני / עסקי / תפעולי.
באופן כללי, ארכיטקטורה תהליכית מתארת תהליכים אשר עונים על ההגדרות הבאות: